Foto: Shutterstock
Foto: Shutterstock

Ny måling: Dette var Danmarks stærkeste brands i 2023

Erhvervsliv

27/02/2024 11:02

J. Bøgen

LEGO er nummer 10 på listen.

Ved hjælp af 6 forskellige imageparametre udarbejder YouGov hvert år en rangliste over de brands, der klarer sig særligt godt.

Ranglisten er udarbejdet ved hjælp af YouGov BrandIndex Index-score, som er gennemsnittet af 6 forskellige imageparametre: Kvalitet, Generelt indtryk, Værdi for pengene, Anbefaling, Omdømme og Kundetilfredshed.

Sidste år måtte REMA 1000 se sig slået af MobilePay på YouGov’s danske rangliste. I år er dagligvarekæden dog tilbage på førstepladsen efter endnu en gang at have forbedret deres overordnede image. REMA 1000 opnår en score på 46,3 efterfulgt af MobilePay med 42,7. Tredjepladsen går til Matas, der er rykket 3. pladser op på listen og ender med en score på 39,9. Derudover er Lurpak rykket 1. plads frem til nr. 4 og LEGO 2. pladser frem til nr. 5.

IKEA er med på listen igen (efter et års fravær) og indtager syvendepladsen. Sygeforsikringen Danmark og Nike er nye på dette års top 10, hvorimod der er sagt farvel til et brand som Netflix.

Arla og DR er lige netop faldet uden for dette års top 10, men sidstnævnte har stadig DRTV med på en ottendeplads.

Højdespringerne

Grafi: YouGov Denmark

365discount er det brand, der har forbedret sit overordnede image mest i 2023. Kædens overordnede image ligger nu et godt stykke over de Fakta butikker, som 365discount har afløst, og danskerne lader til at have taget positivt imod den udskiftning.

Derudover har nemlig.com stille og rolig forbedret sin Index-score, siden den lå på sit laveste i foråret 2021. Det betyder, at brandet i 2023 igen har en positiv Index-score, om end der stadig er et stykke vej til niveauet før foråret 2021.

Hos Ryanair ses der også forbedringer. Her er det dog med et noget lavere udgangspunkt, hvorfor brandet stadig har en negativ Index-score i 2023.

Om image-rankingen

Rankingen er udarbejdet ved hjælp af YouGov BrandIndex Index-score, som er gennemsnittet af 6 forskellige imageparametre: Kvalitet, Generelt indtryk, Værdi for pengene, Anbefaling, Omdømme og Kundetilfredshed.

I Danmark sammenligner BrandIndex mere end 450 brands. Hver dag interviewer YouGov BrandIndex 200 personer, der er repræsentative for den generelle befolkning, og spørger dem om deres holdninger til forskellige varemærker.

Data er fra 1. januar 2023 til 31. december 2023.

Oversigten over højdespringerne viser de brands, der har haft de største stigninger i Index-score i 2023 sammenlignet med 2022.

Mest Læste

Annonce